Emballasjedesign for Epleslang

Scroll down

Bakgrunn

Epleslang er Oslos egen eplemost som tar utgangspunkt i ubenyttede ressurser i samfunnet. Mange har hager med flere epler enn de selv vil høste. Epleslang ønsker at disse ubenyttede ressurser skal komme til nytte og går derfor på epleslang – etter invitasjon fra gavmilde hageeiere. Eplene blir plukket av et team fra Nordpolen Industrier, et sted som gir jobb til andre ubenyttede ressurser i samfunnet, mennesker med fysisk, psykisk eller sosiale utfordringer.

Eplene presses til most og blir deretter pakket av de ansatte på Nordpolen. Prosjektet skaper et meningsfylt arbeid for mennesker som trenger en jobb, det redder epler fra å råtne bort, det gir hageeiere i Oslo god samvittighet og ryddige hager samtidig som man produserer Norges beste eplemost.

Epleslang trengte et design som skulle selge produktet godt samtidig rekruttere flere eplegivere slik at de kan skape flere arbeidsplasser. De trengte et enkelt, kostnadseffektivt og miljøvennlig emballasje- og etikettsystem som kunne produseres lokalt og påføres flaskene manuelt av bedriften.

Strategi

Vi har skapt en innbydende flaske for de som kjøper eplemosten og en god arbeidsprosess for de ansatte. Papiretiketten kan printes internt, og det dobbeltsidige trykket skaper både en ren facing som selger produktet samt en veggavis på innsiden med plass til de gode historiene.

Papiret kan gjerne være ulike rester eller feilvarer – på denne måten får de brukt ubenyttede ressurser, også til etikettene. Arket rulles lett rundt flasken, dras opp noen centimeter og vris på plass. Klistremerket på baksiden forsegler flasken og fungerer som en kvalitetssikring satt på av epleplukkerne selv. Nederste del av flasken er synlig for å vise den friske fargen på eplemosten.

Ved å pakke flasken inn i et papir skiller den seg ut i butikkhylla. Vi fikk en stor flate til å kommunisere historien deres samtidig som opplevelsen ved å pakke opp eplemosten for forbruker er spennende og gir en høy kvalitetsfølelse.

Priser

Norsk Designråd – Merket for god design 2015

Norsk Designråd – Hedersprisen for god design 2015

Gullblyanten 2015 – Gull i Pakningsdesign

Retailprisen 2014 – Bronse

Pentawards 2014 – Bronze award

Visuelt 2014 – Diplom i kategori for pakningsdesign

The Dieline Awards 2015 – Sølv

Fotocredits: Jo Michael

Del på

epleslang - DinamoDinamo