Budskapshistorie og visuell identitet for Gimle Parfymeri

Scroll down

Bakgrunn og målsetting

Siden starten i 1939 har Gimle Parfymeri gitt sine kunder kvalitet og service, levert med personlighet og varme. Dette har gjort dem til et lite landemerke blant hovedstadens butikker med et sterkt omdømme og svært lojale kunder. I november 2013 utvidet de butikken med en annen etasje på tre hundre kvadratmeter og en rekke nye produkter og tjenester. Målet var å forene parfymeriet, den økologiske delen og det nye instituttet under én merkevare og skape en totalopplevelse av internasjonal klasse.

Løsning

Det nye Gimle er mye mer enn et parfymeri. Det er et ”hus” fullt av fantastiske produkter og tjenester. Vi fremhevet arven og kvaliteten og ga merkevaren navnet GIMLE 1939. Det gir assosiasjoner til klassiske motehus, og et utgangspunkt for å videreutvikle merkevaren i fremtiden utover kun parfyme.

Deretter utviklet vi en helt ny budskapshistorie og visuell identitet. I innsiktsarbeidet fant vi gamle brev fra parfymeriets første eier, bestemoren til Lill-Ann som driver det i dag. En nydelig håndskrift med masse personlighet. Basert på denne malte vi en logo i blekk. Vi ønsket at den skulle være ekspressiv og følelsesladet, som håndskriften i et kjærlighetsbrev eller en dagbok, eller signaturen som figurerer på et godt stykke håndtverk.

 

 

Tradisjonsrik bedrift

Logoen gir klare hint til en familie-eid og tradisjonsrik bedrift, samtidig som den viser engasjementet og den personlige drivkraften som ligger bak. Resten av profilen er basert på en enkel ramme. Denne refererer til utstillingsvinduet – butikkopplevelsen som er kjernen i merkevaren. Ut i fra denne klassiske, stødige formen har vi skapt et dynamisk og frodig visuelt uttrykk som lag på lag skaper komplekse og taktile historier om merkevaren. På denne måten kan Gimle både opptre klassisk og nedtonet, men også vise kreativiteten, galskapen og det personlige engasjementet som ligger i menneskene bak. I uttakene i rom ekstruderes rammene og lagene. Rammene blir til fysiske rammer og bokser, og motivene i lagene kan bli reelle framfor avbildninger (blomster framfor bilder av blomster osv).

Effekt

De positive tilbakemeldingene fra kunder, leverandører og  samarbeidspartnere tilsier at vi har klart å fylle gapet mellom opplevelsen i butikk og øvrig kontaktpunkter. Den har fanget essensen av hva Gimle står for og hva de betyr for folk, og gitt ansatte en forståelse for hva som ligger i merkevaren. Og ikke minst, mener vi at vi har skapt en plattform for å videreutvikle merkevaren i fremtiden.

Del på

GIMLE - DinamoDinamo