Identitet, og profilverktøy for Lindorff

Scroll down

Bakgrunn

Lindorff Group er i dag representert i 12 land med over 2600 ansatte og er et av de ledende selskaper innen sin bransje i Europa. I Norge tilbyr Lindorff tjenester innen hele verdikjeden av betalingsoppfølging og relaterte tjenester. Som Europeisk aktør er de markedsledende leverandør av gjeldsrelaterte administrative tjenester Lindorff ønsket å oppdatere logoen sin og utvikle nye profilverktøy for å skape et profesjonelt, solid og kundeorientert uttrykk. Den nye visuelle profilen skal differensiere Lindorff fra lignende aktører og konkurrenter både i Norge og Europa, og tilrettelegge for overbevisende kommunikasjon og skape interesse i en relativt konservativ bransje.

Løsning

Vi har skapt et enhetlig uttrykk som viser en tydelig avsenderidentitet samtidig som profilen rommer muligheter for variasjon i uttrykket. I utviklingen er det lagt vekt på at verktøyene skal bidra til enkel forvaltning og kreativ fleksibilitet.

Logoen er justert og har fått detaljer med distinkte trekk. Hovedfargen er endret fra blå til petroleumsgrønn, og fargepaletten for øvrig er brukt som et bærende verktøy for å bryte med de mørke og lyse blåtonene som generelt er gjennomgående blant aktører i økonomi og finansbransjen. Den petroleumsgrønne fargen skaper tyngde og soliditet. Duse toner myker opp og skaper harmoni, og klare farger bidrar til kontraster og spill.

Logoen er justert og har fått detaljer med distinkte trekk. Hovedfargen er endret fra blå til petroleumsgrønn, og fargepaletten for øvrig er brukt som et bærende verktøy for å bryte med de mørke og lyse blåtonene som generelt er gjennomgående blant aktører i økonomi og finansbransjen. Den petroleumsgrønne fargen skaper tyngde og soliditet. Duse toner myker opp og skaper harmoni, og klare farger bidrar til kontraster og spill.

Typografien

Typografien er brukt som en viktig identitetsmarkør. Sentinel er en klassisk godt utformet skrifttype med høy lesbarhet. Den er en elegant kontrast til det geometriske uttrykket i logoen og bidrar med en myk og vennlig fremtoning. Gotham, som også er en font med god lesbarhet, komplimenter og plukker opp på de geometriske formene i logoen og brukes som et supplement til Sentinel for å skape en interessant og funksjonell dynamikk.

The Lindorff Calculus

Det grafiske elementet i profilen har sin inspirasjon fra matematiske metoder og prinsipper og har derfor fått navnet «The Lindorff Calculus». Ordet «calculus» kommer fra latin og refererer til en liten stein som brukes til å telle, og calculus er en del av moderne matematikkutdanning og en inngangsport til videregående kurs i matematikk viet til matematisk analyse. «The Lindorff Calculus» kan brukes på en rekke måter og tilrettelegger for kreativ fleksibilitet med varierende og interessante oppsett, samtidig som det bidrar til en rød tråd og en enhetlig visuell profil.

Fotostil

En del av fotostilen til Lindorff setter fokus på det menneskelige og kundene. Bilder av personer/mennesker har en dempet fargebruk som forsterker et enhetlig uttrykk og gir en fin balanse til den øvrige bruken av farger. Del to av fotostilen ivaretar et tilbakevendende behov for å bruke metaforiske/abstrakte bilder. Foto med tallmotiv av illustrativ karakter er en differensierende identitetsmarkør som samtidig er relevant for bransjen og virksomheten til Lindorff.

Del på

Lindorff identitet - DinamoDinamo