wildwins office 2016 key Office 2016 Product Key Office Professional Plus 2016 Key validkeyshop cheap-windows-10-product-key

Redesign av TINE-klassikeren Norzola

Scroll down

Oppgaven

Redesign av pakning for TINE-klassikeren Norzola.

Blåmuggostkategorien øker årlig, men hard konkurranse og ofte kostbare muligheter for butikkaktiviteter gjør at Norzola må ta grep for å vinne markedsandeler.

Primærmålgruppe har gjennom tidene vært voksne, blåmuggspisere 40 til 70 år. Men gjennom feltstudier og intervjuer med ostekjøpere kom det frem at også et yngre segment (25-39 år) gjerne benytter ost i matlaging.

Målsettingen er å rekruttere unge voksne til å benytte blåmuggost i daglig matlagingen og inspisere de som kjøper Norzola i dag til nye daglige bruksomåder, ved å utvikle et fremtidsrettet posisjonering og nytt designuttrykk for merkevaren Norzola.

Strategi og konsept

Norzola går inn som utfordrer i en ny kategori i dagligvare og lanserer blåmuggost som smaksforsterker i den daglige matlagningen.

Hovedmål for Norzola er å bli markedsleder innen blåmuggost i hverdagsmaten og samtidig levere som pålegg og snackost.

 

Posisjonering av Norzola – differensieringsfaktorer

En grundig posisjoneringsjobb la grunnlaget for ny visuell identitet og pakningsdesign.

Merkets fordeler
Norzola hjelper brukeren til å oppnå supre resultater, uten større investeringer i tid og innsats i matlagingen. Høy, norsk kvalitet, aromatisk, fyldig og karakteristisk smak. Funksjonell fordel: Gjør det enkelt å lage god hjemmelaget mat fra bunnen av. Emosjonell fordel: Mestringsglede. Med Norzola kan jeg enkelt lage gode retter både til meg selv, venner og familie i hverdagen.

Underbyggende bevis
Tidsriktig ny design som formidler verdiene god smak og høy kvalitet (ystet av TINE). Norzola navnet er kjent hos lojale forbrukere. Design med sterkt fjernsignal i ostehyllen som inspirerer til matlaging i hverdagen.

Unik forskjell
Smak og anvendelighet – Norzola er matlagingsosten over alle blåmuggoster. Mye smak uten å være for sterk. Norzola skal kommunisere hvor enkelt der er å lage gode smaksopplevelser. Produsert av TINE, signaliserer trygghet og kvalitet. Pakningsdesign som differensierer i ostehyllen, moderne, spennende og inviterende.

Merkets rolle og personlighet
Rolle: Bidra til å gjøre hverdagsmaten ennå bedre på smak på en enkel måte Personlighet: Tidsriktig og oppdatert, bevisst, tradisjonell og kunnskapsrik

 

 

Konseptet – SMAK + ENKELT + RESULTAT

En smaksrik blåmuggost med en opplevelse av ekte matkultur, tuftet på kunnskap og gode råvarer, dedikert det norske folk. Norzola er allsidig og gir variasjon til hverdag og fest, i maten og på maten.

“Det skal så lite til – tenk at én ost kan skape så mange måltider.”

 

Resultat

Ny posisjonering og nytt pakningsdesign, sammen med mediemiksen demo i butikk, sosiale medier og bannerannonser førte til økt salg. Fra en nedgang i omsetning på minus 7,5 % i 2015 til en salgsøkning på 9,5% i Q1 2016.

Del på

Norzola - norsk blåmuggost - DinamoDinamo