Redesign av Freia premium serien
Pakningsdesign
Grafisk design
Animasjon
Foto
En del av det nye designprosjektet var å utforske om vi kunne bruke marabou-storken i en viktigere rolle som tidligere. Storken ble skapt i 1907 etter en tegnekonkurranse til en kakaoboks. Siden den gang har den alltid vært med i merkevaren, men har over tid blitt mindre brukt totalt sett til emballasje.
Fig 1, 2,3 & 4: Storken ble skapt ved en tegnekonkurranse for en boks kakao i 1907 av Oscar Carl Augen Kristoffersen, og fikk senere en sentral rolle i emballasje og reklame. Fig 5: Eksempel på hvordan designet var på sjokoladeplate med storken (1913). Fig. 6: Bruken av storken på klassisk sjokoladeserie til bakverk. Fig 7: Den kjente skiltingen i Oslo av Freia-logoen som er hovedlogoen på de fleste produkter. Fig 8: Typografi på den kjente Freia-fabrikken på Rodeløkka i Oslo som har vært her siden 1889. Side 2: → Tidligere premium design.
Løsningen ble å la storken gjenvinne en sentral rolle knyttet til premiumsegmentet, samt øke smak og differensiering innenfor sortimentet med et lysere design for å tiltrekke seg nye målgrupper. Serien er lettere å oppdage og smaker «mer», med et fargerikt seriepreg mens historien om Freia forsterkes av at storken har fått tilbake en fremtredende rolle i designet.
Fordelen med å la storken få tilbake en slik rolle er at den har en stolthet i formen, samtidig som designet blir sterkere for sin historie. Dette kombinert med å la smaken spille en mer dominerende rolle i et lysere design for større differensiering i serien. Designet er mer lekent og lettere å huske, samt historietro og fortsatt et premium uttrykk.
Dinamo AS har definerte bærekrafts-løfter til oss selv og våre underleverandører. Vi er i tillegg i prosess for å bli sertifisert som Miljøfyrtårn.